T1
(MINGGU 9)
Tarikh
|
24.02.2014
(Isnin)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Tatabahasa
|
Tajuk
|
Kata
Adjektif
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar membina ayat menggunakan Kata Adjektif yang betul
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
perbezaan antara setiap Kata Adjektif dan jenis-jenisnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama,
toleransi
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Adjektif mengikut kumpulan yang
telah dipilih oleh guru. Guru
menentukan perkataan dan ayat yang
boleh diterima
|
Refleksi
|
**P&P ditangguhkan
kerana guru terlibat dengan sesi taklimat frog VLE dengan pelajar tingkatan 2
& 3 di makmal komputer pada (24-26 Februari)
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 9)
Tarikh
|
24.02.2014
(Isnin)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Tatabahasa
|
Tajuk
|
Kata
Adjektif
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar membina ayat menggunakan Kata Adjektif yang betul
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
perbezaan antara setiap Kata Adjektif dan jenis-jenisnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama,
toleransi
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Adjektif mengikut kumpulan yang
telah dipilih oleh guru. Guru
menentukan perkataan dan ayat yang
boleh diterima
|
Refleksi
|
**P&P
ditangguhkan kerana guru terlibat dengan sesi taklimat frog VLE dengan
pelajar tingkatan 2 & 3 di makmal komputer pada (24-26 Februari)
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 9)
Tarikh
|
25.02.2014
(Selasa)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –PBS & panduan keselamatan jalan raya
|
Tajuk
|
Lajur
penceritaan tentang kemalangan jalan raya akibat kecuaian pemandu
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar menggunakan kemahiran membina ayat dan menghasilkan cerita
berdasarkan gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku Panduan Keselamatan Jalan Raya
|
Objektif P&P
|
Menguji
kemahiran pelajar tentang bagaimana membina ayat seterusnya dapat
menghasilkan satu penceritaan yang menarik
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul kemahiran-kemahiran berbahasa Melayu dengan lebih baik
dan berkesan
|
Penerapan Nilai
|
Tumpuan
|
Aktiviti
|
Guru
mengedarkan buku panduan keselamatan jalan raya kepada pelajar untuk
menyiapkan latihan / soalan. Guru memberi beberapa panduan sebelum pelajar
membuat tugasan yang diberi
|
Refleksi
|
**P&P
ditangguhkan kerana guru terlibat dengan sesi taklimat frog VLE dengan
pelajar tingkatan 2 & 3 di makmal komputer pada (24-26 Februari)
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 9)
Tarikh
|
25.02.2014
(Selasa)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Pemahaman
|
Tajuk
|
Ayat tunggal
|
Tujuan
|
Menggalakkan pelajar untuk berusaha mengeja, mengingati setiap
huruf yang dipelajari seterusnya mampu melengkapkan teks serta membina ayat
yang mudah dengan lebih baik
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Memperolehi dan dapat memperbaiki setiap ilmu (huruf / suku
kata/ perkataan yang dipelajari)
|
Hasil Pembelajaran
|
Memperolehi dan dapat memperbaiki setiap ilmu (huruf / suku kata
/ perkataan yang dipelajari)
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
-
Membaca
petikan
-
Perbincangan
petikan
-
Membuat
latihan
|
Refleksi
|
**P&P
ditangguhkan kerana guru terlibat dengan sesi taklimat frog VLE dengan
pelajar tingkatan 2 & 3 di makmal komputer pada (24-26 Februari)
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2
(MINGGU 9)
Tarikh
|
25.02.2014
(Selasa)
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
4.00-5.10ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara /
nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
pendapat yang bernas tentang sesuatu nilai yang dipelajari untuk
diaplikasikan dalam kehidupan seharian
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud setiap nilai dalam perkembangan diri
|
Penerapan Nilai
|
Menghargai, bertanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak
bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
**P&P
ditangguhkan kerana guru terlibat dengan sesi taklimat frog VLE dengan
pelajar tingkatan 2 & 3 di makmal komputer pada (24-26 Februari)
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 9)
Tarikh
|
26.02.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu –PBS & panduan keselamatan jalan raya
|
Tajuk
|
Lajur
penceritaan tentang kemalangan jalan raya akibat kecuaian pemandu
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar menggunakan kemahiran membina ayat dan menghasilkan cerita
berdasarkan gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku Panduan Keselamatan Jalan Raya
|
Objektif P&P
|
Menguji
kemahiran pelajar tentang bagaimana membina ayat seterusnya dapat
menghasilkan satu penceritaan yang menarik
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul kemahiran-kemahiran berbahasa Melayu dengan lebih baik
dan berkesan
|
Penerapan Nilai
|
Tumpuan
|
Aktiviti
|
Guru
mengedarkan buku panduan keselamatan jalan raya kepada pelajar untuk
menyiapkan latihan / soalan. Guru memberi beberapa panduan sebelum pelajar
membuat tugasan yang diberi
|
Refleksi
|
**P&P
ditangguhkan kerana guru terlibat dengan sesi taklimat frog VLE dengan
pelajar tingkatan 2 & 3 di makmal komputer pada (24-26 Februari)
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 9)
Tarikh
|
26.02.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (KOMSAS)
|
Tajuk
|
Kupasan dan Kajian Teks Prosa Tradisional (Drama)
|
Tujuan
|
Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera
dalam Bahasa Melayu khususnya Prosa Tradisional
|
BBM
|
Buku latihan, Buku KOMSAS
|
Objektif P&P
|
Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Prosa
Tradisional dan unsur-unsur keindahannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap
kupasan dalam prosa tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan
|
Refleksi
|
**P&P
ditangguhkan kerana guru terlibat dengan sesi taklimat frog VLE dengan
pelajar tingkatan 2 & 3 di makmal komputer pada (24-26 Februari)
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 9)
Tarikh
|
26.02.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (membaca dan
memahami teks)
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks & gambar
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
**P&P
ditangguhkan kerana guru terlibat dengan sesi taklimat frog VLE dengan
pelajar tingkatan 2 & 3 di makmal komputer pada (24-26 Februari)
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 9)
Tarikh
|
27.02.2014
(Khamis)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (KOMSAS)
|
Tajuk
|
Kupasan dan Kajian Teks Prosa Tradisional (Drama)
|
Tujuan
|
Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera
dalam Bahasa Melayu khususnya Prosa Tradisional
|
BBM
|
Buku latihan, Buku KOMSAS
|
Objektif P&P
|
Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Prosa
Tradisional dan unsur-unsur keindahannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap
kupasan dalam prosa tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan latihan serta
nota yang diberikan
diberikan
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 9)
Tarikh
|
27.02.2014
(Khamis)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
4.00-5.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (membaca dan
memahami teks) (sambungan P&P)
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks & gambar
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar yang mana pelajar dapat memberikan
jawapan dengan baik dan memuaskan dengan bantuan guru
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T. PERALIHAN
(MINGGU 9)
Tarikh
|
28.02.2014
(Jumaat)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – bacaan dan ejaan (bagi pelajar yang lemah)
|
Tajuk
|
Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang
disukai mereka
|
Tujuan
|
Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan
pelajar
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku Nilam
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan pelajar supaya minat membaca / boleh mengeja dengan
betul
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat
dalam bahan bacaan yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kesungguhan
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan
masing-masing serta pada masa yang sama turut belajar mengeja (bagi pelajar
yang lemah) dengan bantuan guru
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat menulis dan mengeja
dengan betul serta dibantu oleh guru
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2
(MINGGU 9)
Tarikh
|
28.02.2014
(Jumaat)
|
Kelas
|
2A
|
Masa
|
4.00-5.10ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (latihan/PBS)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara /
nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca /
implikasi kepada setiap perbuatan yang tidak bermoral
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud
nilai-nilai yang telah dipelajari
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak
bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar
memahami serta mampu menjawab setiap soalan yang dikemukakan dengan baik
|