T1
(MINGGU 4)
Tarikh
|
20.01.2014
(Isnin)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Tatabahasa & latihan / kuiz (sambungan P&P)
|
Tajuk
|
Kata Nama
Am, Khas dan jenis-jenisnya
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama,
toleransi
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah
dipilih oleh guru. Guru menentukan
perkataan dan ayat yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan Kata Nama
yang diterangkan oleh guru
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 4)
Tarikh
|
20.01.2014
(Isnin)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Tatabahasa & latihan / kuiz (sambungan P&P)
|
Tajuk
|
Kata Nama
Am, Khas dan jenis-jenisnya
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama,
toleransi
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah
dipilih oleh guru. Guru menentukan
perkataan dan ayat yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan keseluruhan pelajar dapat memberikan jawapan yang tepat
untuk soalan kuiz
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 4)
Tarikh
|
21.01.2014
(Selasa)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Tatabahasa & latihan / kuiz (sambungan P&P)
|
Tajuk
|
Kata Nama
Am, Khas dan jenis-jenisnya
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar membina ayat menggunakan kata nama yang betul
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
perbezaan antara setiap Kata Nama dan jenis-jenisnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama,
toleransi
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Nama mengikut kumpulan yang telah
dipilih oleh guru. Guru menentukan
perkataan dan ayat yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan pelajar dilihat memahami Kata Nama Am & Khas yang
telah dipelajari mereka
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 4)
Tarikh
|
21.01.2014
(Selasa)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Ejaan / mencantumkan suku kata &
melengkapkan teks
|
Tajuk
|
Ejaan / mencantumkan suku kata & melengkapkan teks
|
Tujuan
|
Menggalakkan pelajar untuk berusaha mengeja, mengingati setiap
huruf yang dipelajari seterusnya mampu melengkapkan teks dengan betul
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan pelajar supaya boleh mengeja dan membaca dengan
betul
|
Hasil Pembelajaran
|
Memperolehi dan dapat memperbaiki setiap ilmu (huruf / suku kata
yang dipelajari)
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan
|
Aktiviti
|
Pelajar ditugaskan untuk mengeja perkataan-perkataan yang
disebut oleh guru seterusnya membuat pembetulan sekiranya terdapat kesalahan.
Mereka juga dikehendaki membina satu ayat untuk setiap perkataan yang diberi
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar membuat pembetulan untuk
setiap kesalahan ejaan yang dibuat
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2
(MINGGU 4)
Tarikh
|
21.01.2014
(Selasa)
|
Kelas
|
2D
|
Masa
|
4.00-5.10ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Amanah, Harga Diri) – sambungan P&P
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara /
nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat
yang bernas tentang kekuasaan ciptaan Tuhan yang tiada tolok bandingnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud Kepercayaan Kepada Tuhan
|
Penerapan Nilai
|
Kerajinan, kesungguhan
|
Aktiviti
|
Pelajar
didedahkan dengan contoh-contoh kekuasaan / kebijaksanaan Tuhan dalam
mencipta alam semesta. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang
relevan
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar menyiapkan kerja rumah yang
diberi. Mereka juga
sudah mampu mengingati maksud nilai yang
dipelajari
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 4)
Tarikh
|
22.01.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Tatabahasa
|
Tajuk
|
Kata Ganti
Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan jenis-jenisnya
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar membina ayat menggunakan kata ganti nama yang betul
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan perbezaan
antara setiap Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan
jenis-jenisnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama,
toleransi
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti
Nama Tunjuk mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru. Guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan keseluruhan pelajar mengetahui serta memahami perbezaan
setiap kata ganti nama yang dipelajari
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 4)
Tarikh
|
22.01.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
3.25-4.35 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Tatabahasa
|
Tajuk
|
Kata Ganti
Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan jenis-jenisnya
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar membina ayat menggunakan kata ganti nama yang betul
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan perbezaan
antara setiap Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan
jenis-jenisnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama,
toleransi
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama
Tunjuk mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru. Guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan keseluruhan pelajar dapat memberikan jawapan yang betul
dengan panduan dan tunjuk ajar daripada guru
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 4)
Tarikh
|
22.01.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
5.10-6.20 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (membaca dan
memahami teks)
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks & gambar bertajuk ‘Masyarakat Majmuk di Malaysia’ (m/s
15).
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar yang mana pelajar dapat memberikan
jawapan dengan baik dan memuaskan dengan bantuan guru
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 4)
Tarikh
|
23.01.2014
(Khamis)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
12.50-2.00 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – Tatabahasa (sambungan P&P)
|
Tajuk
|
Kata Ganti
Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan jenis-jenisnya
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar membina ayat menggunakan kata ganti nama yang betul
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan perbezaan
antara setiap Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama Tunjuk dan
jenis-jenisnya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama,
toleransi
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang tentang maksud dan contoh Kata Ganti Nama Diri & Kata Ganti Nama
Tunjuk mengikut kumpulan yang telah dipilih oleh guru. Guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima
|
Refleksi
|
P&P
berjalan lancar dan keseluruhan pelajar menyiapkan latihan tambahan yang
diberi
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 4)
Tarikh
|
23.01.2014
(Khamis)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
4.00-5.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa
Melayu- Pemahaman (membaca dan
memahami teks)
|
Tajuk
|
Pemahaman –
berpandukan teks & gambar bertajuk ‘Hari Pertama di Sekolah Baharu’ (m/s
19-20).
|
Tujuan
|
Melatih
pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat
secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang
diberikan berpandukan teks & gambar yang ditunjukkan
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan
jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Menurut arahan guru
|
Aktiviti
|
Pelajar
berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang
disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar yang mana pelajar dapat memberikan
jawapan dengan baik dan memuaskan dengan bantuan guru
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T.
PERALIHAN (MINGGU 4)
Tarikh
|
24.01.2014
(Jumaat)
|
Kelas
|
PA
|
Masa
|
2.00-3.10 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu – bacaan dan ejaan (bagi pelajar yang lemah)
|
Tajuk
|
Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang
disukai mereka
|
Tujuan
|
Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan
pelajar
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku Nilam
|
Objektif P&P
|
Menggalakkan pelajar supaya minat membaca / boleh mengeja dengan
betul
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang
terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca
|
Penerapan Nilai
|
Kesungguhan
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan
masing-masing serta pada masa yang sama turut belajar mengeja (bagi pelajar
yang lemah) dengan bantuan guru
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat menulis dan mengeja
dengan betul serta dibantu oleh guru
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2
(MINGGU 4)
Tarikh
|
24.01.2014
(Jumaat)
|
Kelas
|
2A
|
Masa
|
4.00-5.10ptg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Nilai-nilai Yang
Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (latihan/PBS)
|
Tujuan
|
Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara /
nilai yang dibincangkan dalam kelas
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks
|
Objektif P&P
|
Menyatakan pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca /
implikasi kepada setiap perbuatan yang tidak bermoral
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan maksud
nilai-nilai yang telah dipelajari
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak
bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar
memahami serta mampu menjawab setiap soalan yang dikemukakan dengan baik
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 4)
Tarikh
|
25.01.2014
(Sabtu Ganti 1)
|
Kelas
|
1K
|
Masa
|
12.05-1.05 tghri
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (KOMSAS)
|
Tajuk
|
Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (Pantun Empat Kerat)
|
Tujuan
|
Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera
dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS
|
Objektif P&P
|
Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi
Tradisional dan unsur-unsur keindahannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap
kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar
menyiapkan latihan serta nota yang diberikan
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1
(MINGGU 4)
Tarikh
|
25.01.2014
(Sabtu Ganti 1)
|
Kelas
|
1F
|
Masa
|
1.05-2.05 ptg
|
Subjek
|
Bahasa Melayu (KOMSAS)
|
Tajuk
|
Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (Pantun Empat Kerat)
|
Tujuan
|
Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera
dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional
|
BBM
|
Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS
|
Objektif P&P
|
Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi
Tradisional dan unsur-unsur keindahannya
|
Hasil Pembelajaran
|
Menaakul perkara yang tersurat & tersirat
|
Penerapan Nilai
|
Tanggungjawab
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap
kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan
|
Refleksi
|
P&P berjalan lancar dan pelajar
dilihat mampu menjawab pantun teka-teki tersebut
|