RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 17)
Tarikh | 22.04.2013 (Isnin) |
Kelas | 1N |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Bentuk Kata Adjektif) |
Tajuk | Kata Adjektif |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Adjektif yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Adjektif bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kesungguhan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Adjektif yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menyambung nota tambahan yang diberikan oleh guru kepada mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 17)
Tarikh | 22.04.2013 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Bentuk Kata Adjektif) |
Tajuk | Kata Adjektif |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Adjektif yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Adjektif bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Menurut arahan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Adjektif yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar sedaya upaya menyiapkan nota yang diberikan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 17)
Tarikh | 23.04.2013 (Selasa) |
Kelas | 1N |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Pemahaman |
Tajuk | Petikan teks 'Lawatan Ke Selangor' (pemahaman) |
Tujuan | Melatih pelajar membaca, memahami dan menjawab soalan berdasarkan petikan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan isi-isi penting dan cara mencari maklumat yang bersesuaian dengan kehendak soalan berdasarkan teks yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Patuh |
Aktiviti | Pelajar berbincang bersama tentang jawapan yang bersesuaian dengan kehendak soalan yang diberikan. Guru menentukan ayat/jawapan yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar, namun terdapat beberapa pelajar yang lemah dalam menjawab soalan pemahaman tersebut. Oleh itu, guru telah mengambil tindakan dengan menerangkan lebih jelas agar lebih mudah difahami |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 17)
Tarikh | 23.04.2013 (Selasa) |
Kelas | 2D |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (latihan) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap perbuatan yang tidak bermoral |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar membuat latihan yang diberikan oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 17)
Tarikh | 23.04.2013 (Selasa) |
Kelas | 1H |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Tatabahasa (Bentuk Kata Adjektif) |
Tajuk | Kata Adjektif |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat di samping membuat latih tubi menggunakan Kata Adjektif yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan maksud dan penggunaan setiap Kata Adjektif bersesuaian mengikut situasi yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kesungguhan |
Aktiviti | Pelajar berbincang tentang maksud dan contoh Kata Adjektif yang diberikan. Guru menentukan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menulis nota tambahan yang diberikan oleh guru kepada mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 17)
Tarikh | 24.04.2013 (Rabu) |
Kelas | 1H |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Pemahaman |
Tajuk | Petikan teks 'Lawatan Ke Selangor' (pemahaman) |
Tujuan | Melatih pelajar membaca, memahami dan menjawab soalan berdasarkan petikan yang diberikan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan isi-isi penting dan cara mencari maklumat yang bersesuaian dengan kehendak soalan berdasarkan teks yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Patuh |
Aktiviti | Pelajar berbincang bersama tentang jawapan yang bersesuaian dengan kehendak soalan yang diberikan. Guru menentukan ayat/jawapan yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun, terdapat segelintir pelajar yang lemah dalam menjawab soalan pemahaman tersebut dan tindakan telah diambil oleh guru dengan menerangkan lebih jelas agar lebih mudah difahami |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T2 (MINGGU 17)
Tarikh | 24.04.2013 (Rabu) |
Kelas | 2D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (latihan) – sambungan P&P |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang ciri-ciri / punca / implikasi kepada setiap perbuatan yang tidak bermoral |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai-nilai yang telah dipelajari |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan yang tidak bermoral. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan latihan di samping mengadakan sesi perbincangan bersama dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 17)
Tarikh | 25.04.2013 (Khamis) |
Kelas | 1H |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di perpustakaan (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat mengisi buku nilam mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 17)
Tarikh | 25.04.2013 (Khamis) |
Kelas | 1N |
Masa | 3.25-4.35 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di perpustakaan (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan, bertanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 17)
Tarikh | 25.04.2013 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di kelas (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 17)
Tarikh | 26.04.2013 (Jumaat) |
Kelas | 1F |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – bacaan di kelas (Program Nilam) |
Tajuk | Pelajar bebas memilih / membawa apa sahaja bahan bacaan yang disukai mereka |
Tujuan | Program ini untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Buku latihan, borang 'Program Nilam' |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi buku 'Program Nilam' yang disediakan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat membaca bahan bacaan yang diperoleh masing-masing |