Saturday, January 19, 2013

RPH (minggu 3)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 3)

Tarikh

14.01.2013 (Isnin)

Kelas

1N

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) – sambungan P&P minggu lepas

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut

BBM

Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS

Objektif P&P

Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kecekalan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.
Pelajar juga diminta oleh guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana kebanyakan pelajar berminat dengan kupasan nilai pengajaran yang boleh diambil iktibar dari cerpen yang dipelajari.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 3)

Tarikh

14.01.2013 (Isnin)

Kelas

1H

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) – sambungan P&P minggu lepas

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut

BBM

Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS

Objektif P&P

Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kecekalan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.
Pelajar juga diminta oleh guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar tetapi terdapat segelintir pelajar di belakang agak bising. Maka tindakan guru dalam melibatkan pelajar dalam perbincangan kumpulan dipergiatkan lagi


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 3)

Tarikh

14.01.2013 (Isnin)

Kelas

1F

Masa

5.10-6.20 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) – sambungan P&P minggu lepas

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut

BBM

Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS

Objektif P&P

Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kecekalan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.
Pelajar juga diminta oleh guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar yang mana sebahagian besar pelajar dapat memahami cerita yang disampaikan oleh pengarang.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 3)

Tarikh

15.01.2013 (Selasa)

Kelas

1N

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu- Pemahaman

Tajuk

Pemahaman – berpandukan teks bertajuk 'Hadiah Hari Guru' (m/s 5-6).

Tujuan

Melatih pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang diberikan

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Menurut arahan guru

Aktiviti

Pelajar berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian

Refleksi

P&P berjalan lancar yang mana pelajar dapat memberikan jawapan dengan baik dan memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T2 (MINGGU 3)

Tarikh

15.01.2013 (Selasa)

Kelas

2D

Masa

3.25-4.35ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (amanah)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang implikasi kepada perbuatan tidak amanah

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai amanah

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak amanah. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat dapat menguasai hafalan nilai yang dipelajari


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T2 (MINGGU 3)

Tarikh

16.01.2013 (Rabu)

Kelas

2D

Masa

4.00-4.35 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (amanah) – sambungan P&P

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang implikasi kepada perbuatan tidak amanah

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai amanah

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh perbuatan tidak amanah. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota yang dicatat oleh guru di papan hitam


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 3)

Tarikh

17.01.2013 (Khamis)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu- Pemahaman

Tajuk

Pemahaman – berpandukan teks bertajuk 'Hadiah Hari Guru' (m/s 5-6).

Tujuan

Melatih pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang diberikan

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Menurut arahan guru

Aktiviti

Pelajar berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian

Refleksi

P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar dilihat mampu menjawab semua soalan yang diberikan dengan baik dan memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 3)

Tarikh

17.01.2013 (Khamis)

Kelas

1N

Masa

3.25-4.35 ptg

Subjek

Bahasa Melayu- Pemahaman

Tajuk

Pemahaman – berpandukan teks bertajuk 'Hadiah Hari Guru' (m/s 5-6). – sambungan P&P

Tujuan

Melatih pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang diberikan

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Menurut arahan guru

Aktiviti

Pelajar berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian

Refleksi

P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar dilihat dapat menyiapkan semua jawapan di samping mendapat bimbingan / tunjuk ajar daripada guru


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 3)

Tarikh

17.01.2013 (Khamis)

Kelas

1H

Masa

5.10-6.20 ptg

Subjek

Bahasa Melayu- Pemahaman

Tajuk

Pemahaman – berpandukan teks bertajuk 'Hadiah Hari Guru' (m/s 5-6).

Tujuan

Melatih pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang diberikan

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Menurut arahan guru

Aktiviti

Pelajar berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian

Refleksi

P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar telah membawa buku teks seperti yang dikehendaki


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 3)

Tarikh

18.01.2013 (Jumaat)

Kelas

1F

Masa

2.35-3.45 ptg

Subjek

Bahasa Melayu- Pemahaman

Tajuk

Pemahaman – berpandukan teks bertajuk 'Hadiah Hari Guru' (m/s 5-6). Sambungan P&P

Tujuan

Melatih pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang diberikan

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Menurut arahan guru

Aktiviti

Pelajar berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat memahami kehendak soalan yang dikemukakan dalam teks berkenaan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 3)

Tarikh

18.01.2013 (Jumaat)

Kelas

1H

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu- Pemahaman

Tajuk

Pemahaman – berpandukan teks bertajuk 'Hadiah Hari Guru' (m/s 5-6). Sambungan P&P

Tujuan

Melatih pelajar untuk lebih mengetahui cara bagaimana untuk mengolah sesuatu ayat secara ringkas dan padat serta bersesuaian dengan jawapan untuk soalan yang diberikan

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan jawapan/pandangan yang bernas untuk setiap soalan yang dikemukakan

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Menurut arahan guru

Aktiviti

Pelajar berbincang jawapan soalan pemahaman berkenaan berpandukan teks yang disediakan. Guru menentukan isi dan jawapan yang bersesuaian

Refleksi

P&P berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal


 

Saturday, January 12, 2013

RPH (minggu 1,2)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

T1 & T2 (MINGGU 1)

Tarikh : 02.01.2013 (Rabu) hingga 04.01.2013 (Jumaat)

Kelas : 1F, 1H, 1N, 2D.

Masa : 12.50 tengah hari hingga 6.20 petang.

Mata Pelajaran : Bahasa Melayu & Pendidikan Moral.

Tingkatan 1 dan 2.

*Tidak ada kelas formal- Disebabkan guru tingkatan 1 perlu hadir ke Dewan Sri Sadong bagi mengikuti / memantau program orientasi bersama pelajar baru dengan Unit Bimbingan & Kaunseling sekolah selama 3 hari berturut-turut (bermula dari 02 hingga 04 Januari 2013).

* Pada waktu selepas rehat, pelajar tingkatan 1 dibawa oleh guru diiringi pengawas bertugas untuk mengenali persekitaran sekolah dan menyediakan kelengkapan seperti kerusi dan meja untuk kemudahan pelajar belajar.

* Sesi pembahagian / pengagihan buku teks kepada pelajar.

* Pengenalan kepada sukatan pelajaran dan buku.

* Pelajar baru mendapat jadual waktu.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 2)

Tarikh

07.01.2013 (Isnin)

Kelas

1H

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut

BBM

Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS

Objektif P&P

Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, keinsafan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.
Pelajar juga diminta oleh guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima

Refleksi

*P&P ditangguhkan sementara untuk memberi laluan kepada proses pembahagian buku teks untuk kelas 1F hingga 1N


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 2)

Tarikh

07.01.2013 (Isnin)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut

BBM

Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS

Objektif P&P

Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, keinsafan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.
Pelajar juga diminta oleh guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima

Refleksi

*P&P ditangguhkan sementara untuk memberi laluan kepada proses pembahagian buku teks untuk kelas 1F hingga 1N


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T2 (MINGGU 2)

Tarikh

07.01.2013 (Isnin)

Kelas

2D

Masa

4.00-5.10ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Kepercayaan Kepada Tuhan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kekuasaan ciptaan Tuhan yang tiada tolok bandingnya

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud Kepercayaan Kepada Tuhan

Penerapan Nilai

Kerajinan, kesungguhan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh kekuasaan / kebijaksanaan Tuhan dalam mencipta alam semesta. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

Terdapat segelintir pelajar yang masih tidak memahami dan mengingati maksud kepercayaan kepada Tuhan dan tindakan susulan akan dijalankan untuk memastikan kefahaman mereka tentang topik yang dibincangkan melalui latihan yang diadakan secara lebih intensif


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 2)

Tarikh

08.01.2013 (Selasa)

Kelas

1H

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut

BBM

Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS

Objektif P&P

Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, keinsafan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.
Pelajar juga diminta oleh guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima

Refleksi

*P&P ditangguhkan sementara kerana pelajar terlibat dengan ceramah kesihatan gigi di dewan Sri Sadong


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 2)

Tarikh

08.01.2013 (Selasa)

Kelas

1N

Masa

3.25-4.35ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut

BBM

Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS

Objektif P&P

Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, keinsafan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.
Pelajar juga diminta oleh guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar mendengar setiap penerangan guru tentang tajuk yang dipelajari dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 2)

Tarikh

09.01.2013 (Rabu)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) – sambungan P&P

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut

BBM

Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS

Objektif P&P

Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, keinsafan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.
Pelajar juga diminta oleh guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat amat berminat dengan jalan cerita cerpen yang dipelajari mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T2 (MINGGU 2)

Tarikh

09.01.2012 (Rabu)

Kelas

2D

Masa

4.00-4.35ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (Kepercayaan Kepada Tuhan) – sambungan P&P

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kekuasaan ciptaan Tuhan yang tiada tolok bandingnya

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud Kepercayaan Kepada Tuhan

Penerapan Nilai

Kerajinan, kesungguhan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan contoh-contoh kekuasaan / kebijaksanaan Tuhan dalam mencipta alam semesta. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

Kebanyakan pelajar menyiapkan kerja rumah yang diberi. Mereka juga sudah mampu mengingati maksud nilai yang dipelajari


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 2)

Tarikh

09.01.2013 (Rabu)

Kelas

1N

Masa

5.10-6.20ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) – sambungan P&P

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut

BBM

Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS

Objektif P&P

Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, keinsafan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.
Pelajar juga diminta oleh guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar menyalin nota yang diberi dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 2)

Tarikh

10.01.2013 (Khamis)

Kelas

1H

Masa

3.25-4.35ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) – sambungan P&P

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut

BBM

Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS

Objektif P&P

Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, keinsafan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.
Pelajar juga diminta oleh guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar menyalin nota penting yang diberi oleh guru berkenaan tajuk yang dipelajari pada hari ini


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 2)

Tarikh

11.01.2013 (Jumaat)

Kelas

1F

Masa

4.00-5.10ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) – sambungan P&P

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut

BBM

Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS

Objektif P&P

Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, keinsafan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.
Pelajar juga diminta oleh guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima

Refleksi

*P&P ditangguhkan sementara kerana pelajar terlibat dengan Ujian Diagnostic


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 2)

Tarikh

11.01.2013 (Jumaat)

Kelas

1N

Masa

5.10-6.20ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks KOMSAS (contoh; tema, persoalan, nilai & pengajaran, watak-perwatakan, gaya bahasa) – sambungan P&P

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya (cerpen) serta melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar untuk membaca dan memahami cerita yang dipelajari tersebut

BBM

Buku latihan, buku teks, buku KOMSAS

Objektif P&P

Menyatakan kepelbagaian genre Sastera dan unsur-unsur pengajaran yang terdapat di dalamnya serta menyatakan sinopsis, watak-perwatakan yang terlibat dalam cerpen tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, keinsafan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen tersebut berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.
Pelajar juga diminta oleh guru membaca dan berbincang tentang sinopsis, watak dan perwatakan serta latar yang terlibat dalam cerpen tersebut. Guru menentukan jawapan yang boleh diterima

Refleksi

*P&P ditangguhkan sementara kerana pelajar terlibat dengan Ujian Diagnostic