Tuesday, August 14, 2012

RPH (minggu 33,34)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 33)

  • Tarikh : 13.08.2012 Hingga 15.08.2012 (Isnin-Rabu)
  • Minggu Peperiksaan / Ujian Pertengahan Penggal 2 (Ogos) - tingkatan 4 sahaja


     

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

T4 (MINGGU 33)

Tarikh

13.08.2012 (Isnin)

Kelas

4MPV

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral (Peperiksaan / Ujian Pertengahan Penggal 2 - Ogos) tingkatan 4 sahaja

Tajuk

Merangkumi soalan-soalan nilai-nilai yang berkaitan dengan Perkembangan Diri, Patriotisme & Hak Asasi Manusia

Tujuan

-

BBM

Kertas Ujian

Objektif P&P

-

Hasil Pembelajaran

-

Penerapan Nilai

-

Aktiviti

-

Refleksi

**P&P akan disambung selepas peperiksaan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

T4 (MINGGU 33)

Tarikh

13.08.2012 (Isnin)

Kelas

4K9

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral (Peperiksaan / Ujian Pertengahan Penggal 2 - Ogos) tingkatan 4 sahaja

Tajuk

Merangkumi soalan-soalan nilai-nilai yang berkaitan dengan Perkembangan Diri, Patriotisme & Hak Asasi Manusia

Tujuan

-

BBM

Kertas Ujian

Objektif P&P

-

Hasil Pembelajaran

-

Penerapan Nilai

-

Aktiviti

-

Refleksi

**P&P akan disambung selepas peperiksaan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

T5 (MINGGU 33)

Tarikh

13.08.2012 (Isnin)

Kelas

5S4

Masa

12.05-12.40tghri

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Patuh

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat memahami tajuk yang dipelajari mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 33)

Tarikh

14.08.2012 (Selasa)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Patuh

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar aktif bertanya semasa sesi soal jawab bersama guru dan pelajar-pelajar lain


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 33)

Tarikh

14.08.2012 (Selasa)

Kelas

5K5

Masa

10.20-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Patuh

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat amat berminat dengan tajuk yang dibentangkan oleh kumpulan tersebut


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 33)

Tarikh

14.08.2012 (Selasa)

Kelas

4S3

Masa

12.05-12.40thgri

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Patuh

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar turut mengulangkaji tajuk-tajuk yang telah dipelajari oleh mereka sebelum ini


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 33)

Tarikh

15.08.2012 (Rabu)

Kelas

4MPV

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi) – sambungan P&P

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Patuh

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan tugasan menyalin nota yang belum sempat disiapkan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 33)

Tarikh

15.08.2012 (Rabu)

Kelas

5S4

Masa

10.20-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi) – sambungan P&P

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Patuh

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan nota mereka dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 & T5 (MINGGU 34)

  • Tarikh : 16.08.2012 Hingga 26.08.2012
  • Cuti Pertengahan Penggal 2 & sambutan Hari Raya Aidilfitri


     


     


 


 


 


 


 


 


 

Thursday, August 9, 2012

RPH (minggu 32)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 32)

Tarikh

06.08.2012 (Isnin)

Kelas

4MPV

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai mematuhi peraturan & undang-undang, kebebasan bersuara dan kebebasan beragama)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Prihatin, tanggungjawab

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang akta-akta yang berkaitan dengan perlembagaan negara, kebebasan bersuara, kebebasan beragama dan peranan/kepentingan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya ketika guru mengajar


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 32)

Tarikh

06.08.2012 (Isnin)

Kelas

4K9

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai mematuhi peraturan & undang-undang, kebebasan bersuara dan kebebasan beragama)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Keyakinan diri

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang akta-akta yang berkaitan dengan perlembagaan negara, kebebasan bersuara, kebebasan beragama dan peranan/kepentingan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan tugasan menyalin nota mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 32)

Tarikh

06.08.2012 (Isnin)

Kelas

5S4

Masa

12.05-12.40tghri

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai mematuhi peraturan & undang-undang, kebebasan bersuara dan kebebasan beragama)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Patuh

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang akta-akta yang berkaitan dengan perlembagaan negara, kebebasan bersuara, kebebasan beragama dan peranan/kepentingan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 32)

Tarikh

07.08.2012 (Selasa)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai mematuhi peraturan & undang-undang, kebebasan bersuara dan kebebasan beragama)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Berdikari

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang akta-akta yang berkaitan dengan perlembagaan negara, kebebasan bersuara, kebebasan beragama dan peranan/kepentingan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar mendengar dengan baik setiap kali guru menerangkan sesuatu tajuk yang dipelajari mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 32)

Tarikh

07.08.2012 (Selasa)

Kelas

5K5

Masa

10.20-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai mematuhi peraturan & undang-undang, kebebasan bersuara dan kebebasan beragama)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Berdikari

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang akta-akta yang berkaitan dengan perlembagaan negara, kebebasan bersuara, kebebasan beragama dan peranan/kepentingan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar namun masih lagi terdapat segelintir pelajar yang tidak menyiapkan tugasan mereka dan amaran telah diberi oleh guru


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 32)

Tarikh

07.08.2012 (Selasa)

Kelas

4S3

Masa

12.05-12.40tghri

Subjek

Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai mematuhi peraturan & undang-undang, kebebasan bersuara dan kebebasan beragama)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Berdikari

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang akta-akta yang berkaitan dengan perlembagaan negara, kebebasan bersuara, kebebasan beragama dan peranan/kepentingan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan tugasan mereka dengan baik

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 32)

Tarikh

08.08.2012 (Rabu)

Kelas

4MPV

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral (sambungan P&P - pembentangan kumpulan)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara dan sikap keterbukaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Kerjasama, tumpuan

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang persatuan/badan sukarelawan yang terdapat di Malaysia & cara-cara bersikap terbuka dengan keluarga, pihak sekolah dan masyarakat. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan tugasan menyalin nota mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 32)

Tarikh

08.08.2012 (Rabu)

Kelas

5S4

Masa

10.20-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral (sambungan P&P - pembentangan kumpulan)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara dan sikap keterbukaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Keyakinan diri

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang persatuan/badan sukarelawan yang terdapat di Malaysia & cara-cara bersikap terbuka dengan keluarga, pihak sekolah dan masyarakat. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar membentangkan tajuk yang diberi dengan baik dan memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 32)

Tarikh

09.08.2012 (Khamis)

Kelas

5K2

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral (sambungan P&P - pembentangan kumpulan)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara dan sikap keterbukaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Keberanian, hormat

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang persatuan/badan sukarelawan yang terdapat di Malaysia & cara-cara bersikap terbuka dengan keluarga, pihak sekolah dan masyarakat. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat amat berminat dengan tajuk yang dipelajari mereka pada hari ini


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 32)

Tarikh

09.08.2012 (Khamis)

Kelas

4S3

Masa

10.55-12.05tghri

Subjek

Pendidikan Moral (sambungan P&P - pembentangan kumpulan)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara dan sikap keterbukaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Keberanian, hormat

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang persatuan/badan sukarelawan yang terdapat di Malaysia & cara-cara bersikap terbuka dengan keluarga, pihak sekolah dan masyarakat. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar menurut setiap arahan yang dikeluarkan guru


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 32)

Tarikh

10.08.2012 (Jumaat)

Kelas

5K5

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral (sambungan P&P - pembentangan kumpulan)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara dan sikap keterbukaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Keberanian, hormat

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang persatuan/badan sukarelawan yang terdapat di Malaysia & cara-cara bersikap terbuka dengan keluarga, pihak sekolah dan masyarakat. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar membuat latihan yang diberikan dengan baik serta keadaan kelas adalah terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 32)

Tarikh

10.08.2012 (Jumaat)

Kelas

4K9

Masa

9.40-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral (sambungan P&P - pembentangan kumpulan)

Tajuk

Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Demokrasi (nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara dan sikap keterbukaan)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari)

Penerapan Nilai

Keberanian, hormat

Aktiviti

Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang persatuan/badan sukarelawan yang terdapat di Malaysia & cara-cara bersikap terbuka dengan keluarga, pihak sekolah dan masyarakat. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota dan cuba memahami maklumat yang ditulis dengan baik