RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 33)
- Tarikh : 13.08.2012 Hingga 15.08.2012 (Isnin-Rabu)
- Minggu Peperiksaan / Ujian Pertengahan Penggal 2 (Ogos) - tingkatan 4 sahaja
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
T4 (MINGGU 33)
Tarikh | 13.08.2012 (Isnin) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral (Peperiksaan / Ujian Pertengahan Penggal 2 - Ogos) tingkatan 4 sahaja |
Tajuk | Merangkumi soalan-soalan nilai-nilai yang berkaitan dengan Perkembangan Diri, Patriotisme & Hak Asasi Manusia |
Tujuan | - |
BBM | Kertas Ujian |
Objektif P&P | - |
Hasil Pembelajaran | - |
Penerapan Nilai | - |
Aktiviti | - |
Refleksi | **P&P akan disambung selepas peperiksaan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
T4 (MINGGU 33)
Tarikh | 13.08.2012 (Isnin) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral (Peperiksaan / Ujian Pertengahan Penggal 2 - Ogos) tingkatan 4 sahaja |
Tajuk | Merangkumi soalan-soalan nilai-nilai yang berkaitan dengan Perkembangan Diri, Patriotisme & Hak Asasi Manusia |
Tujuan | - |
BBM | Kertas Ujian |
Objektif P&P | - |
Hasil Pembelajaran | - |
Penerapan Nilai | - |
Aktiviti | - |
Refleksi | **P&P akan disambung selepas peperiksaan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
T5 (MINGGU 33)
Tarikh | 13.08.2012 (Isnin) |
Kelas | 5S4 |
Masa | 12.05-12.40tghri |
Subjek | Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi) |
Tajuk | Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari) |
Penerapan Nilai | Patuh |
Aktiviti | Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat memahami tajuk yang dipelajari mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 33)
Tarikh | 14.08.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi) |
Tajuk | Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari) |
Penerapan Nilai | Patuh |
Aktiviti | Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar aktif bertanya semasa sesi soal jawab bersama guru dan pelajar-pelajar lain |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 33)
Tarikh | 14.08.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 10.20-11.30pg |
Subjek | Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi) |
Tajuk | Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari) |
Penerapan Nilai | Patuh |
Aktiviti | Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat amat berminat dengan tajuk yang dibentangkan oleh kumpulan tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 33)
Tarikh | 14.08.2012 (Selasa) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 12.05-12.40thgri |
Subjek | Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi) |
Tajuk | Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari) |
Penerapan Nilai | Patuh |
Aktiviti | Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar turut mengulangkaji tajuk-tajuk yang telah dipelajari oleh mereka sebelum ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 33)
Tarikh | 15.08.2012 (Rabu) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi) – sambungan P&P |
Tajuk | Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari) |
Penerapan Nilai | Patuh |
Aktiviti | Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar meneruskan tugasan menyalin nota yang belum sempat disiapkan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 33)
Tarikh | 15.08.2012 (Rabu) |
Kelas | 5S4 |
Masa | 10.20-11.30pg |
Subjek | Pendidikan Moral (pembentangan kumpulan mengikut tajuk yang telah diberi) – sambungan P&P |
Tajuk | Merangkumi Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian (nilai hidup bersama secara aman, saling membantu dan bekerjasama & saling menghormati antara negara) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks, buku kerja dan kertas mahjung |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai berdasarkan tajuk pembentangan dan latihan yang dibuat |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan serta menyatakan maksud setiap nilai (hafalan setiap nilai yang dipelajari) |
Penerapan Nilai | Patuh |
Aktiviti | Guru meminta pelajar untuk membentangkan tajuk-tajuk yang telah diberikan kepada mereka mengikut kumpulan masing-masing. Guru juga menjelaskan dengan lebih mendalam tentang peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan/persefahaman/kerjasama di kalangan masyarakat samada dalam & luar negara, wawasan 2020, konsep ZOPFAN dan peranan media massa. Guru juga meminta pelajar membuat latihan dan perbincangan berpandukan buku teks & buku kerja. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan. Pelajar membuat semakan, perbincangan serta pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar menyiapkan nota mereka dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 & T5 (MINGGU 34)
- Tarikh : 16.08.2012 Hingga 26.08.2012
- Cuti Pertengahan Penggal 2 & sambutan Hari Raya Aidilfitri