RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 19)
Tarikh | 07.05.2012 (Isnin) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (kemapanan alam sekitar) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kemapanan alam sekitar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan pengurusan tanah dengan bertanggungjawab dan peranan Jabatan Alam Sekitar (JAS). Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan yang sepenuhnya semasa pembelajaran berlangsung memandangkan mereka akan menghadapi peperiksaan pertengahan tahun bermula pada minggu hadapan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 19)
Tarikh | 07.05.2012 (Isnin) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (kemapanan alam sekitar) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kemapanan alam sekitar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan pengurusan tanah dengan bertanggungjawab dan peranan Jabatan Alam Sekitar (JAS). Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar dapat menjawab semua latihan yang dibuat dengan baik di samping mendapat tunjuk ajar dari guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 19)
Tarikh | 07.05.2012 (Isnin) |
Kelas | 5S4 |
Masa | 12.05-12.40 tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (kemapanan alam sekitar) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kemapanan alam sekitar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan pengurusan tanah dengan bertanggungjawab dan peranan Jabatan Alam Sekitar (JAS). Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar dilihat mampu memahami dan menguasai topik yang dipelajari mereka |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 19)
Tarikh | 08.05.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (kemapanan alam sekitar) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kemapanan alam sekitar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan pengurusan tanah dengan bertanggungjawab dan peranan Jabatan Alam Sekitar (JAS). Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar dilihat mampu memahami dan menguasai topik dan kaedah menjawab soalan peperiksaan dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 19)
Tarikh | 08.05.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 10.20-11.30pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (kemapanan alam sekitar) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kemapanan alam sekitar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Kerajinan, kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan pengurusan tanah dengan bertanggungjawab dan peranan Jabatan Alam Sekitar (JAS). Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar melaksanakan tugasan / latihan dengan baik dan memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 19)
Tarikh | 08.05.2012 (Selasa) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 12.05-12.40 tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (kemapanan alam sekitar) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kemapanan alam sekitar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan pengurusan tanah dengan bertanggungjawab dan peranan Jabatan Alam Sekitar (JAS). Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar tekun menyalin nota dan keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 19)
Tarikh | 09.05.2012 (Rabu) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (peka terhadap isu-isu alam sekitar) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai peka terhadap isu alam sekitar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kemapanan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan / peranan Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan masyarakat dalam usaha mengurangkan pencemaran alam sekitar serta pendedahan tentang 'masyarakat lestari'. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya semasa sesi P&P berlangsung serta keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 19)
Tarikh | 09.05.2012 (Rabu) |
Kelas | 5S4 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (peka terhadap isu-isu alam sekitar) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai peka terhadap isu alam sekitar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kemapanan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan / peranan Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan masyarakat dalam usaha mengurangkan pencemaran alam sekitar serta pendedahan tentang 'masyarakat lestari'. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya semasa guru memberi penerangan tentang tajuk yang dipelajari mereka pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 19)
Tarikh | 10.05.2012 (Khamis) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (peka terhadap isu-isu alam sekitar) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai peka terhadap isu alam sekitar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kemapanan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Tumpuan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan / peranan Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan masyarakat dalam usaha mengurangkan pencemaran alam sekitar serta pendedahan tentang 'masyarakat lestari'. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya semasa guru memberi penerangan. Namun, terdapat segelintir pelajar yang bising dan tindakan telah diambil oleh guru dengan memberi amaran pada mereka agar tidak mengulangi kesalahan yang sama |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 19)
Tarikh | 10.05.2012 (Khamis) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (peka terhadap isu-isu alam sekitar) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai peka terhadap isu alam sekitar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kemapanan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Keyakinan diri |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan / peranan Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan masyarakat dalam usaha mengurangkan pencemaran alam sekitar serta pendedahan tentang 'masyarakat lestari'. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya semasa guru memberi penerangan di hadapan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 19)
Tarikh | 11.05.2012 (Jumaat) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (peka terhadap isu-isu alam sekitar) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai peka terhadap isu alam sekitar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kemapanan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Keyakinan diri |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan / peranan Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan masyarakat dalam usaha mengurangkan pencemaran alam sekitar serta pendedahan tentang 'masyarakat lestari'. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar melaksanakan setiap arahan guru dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 19)
Tarikh | 11.05.2012 (Jumaat) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 9.40-10.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (peka terhadap isu-isu alam sekitar) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai peka terhadap isu alam sekitar |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai kemapanan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan / peranan Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan masyarakat dalam usaha mengurangkan pencemaran alam sekitar serta pendedahan tentang 'masyarakat lestari'. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan guru meminta mereka mengulangkaji pelajaran bagi persediaan menghadapi peperiksaan yang akan bermula pada minggu hadapan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 & T5 (MINGGU 20 & 21)
- Tarikh : 14.05.2012 hingga 25.05.2012 (2 minggu)
- Peperiksaan Pertengahan Tahun
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 & T5 (MINGGU 22 & 23)
- Tarikh : 26.05.2012 hingga 10.06.2012 (2 minggu)
- Tiada P&P : Cuti Pertengahan Tahun