Sunday, May 13, 2012

RPH (minggu 19,20,21,22,23)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 19)

Tarikh

07.05.2012 (Isnin)

Kelas

4K9

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (kemapanan alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kemapanan alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Kerjasama

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan pengurusan tanah dengan bertanggungjawab dan peranan Jabatan Alam Sekitar (JAS). Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan yang sepenuhnya semasa pembelajaran berlangsung memandangkan mereka akan menghadapi peperiksaan pertengahan tahun bermula pada minggu hadapan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 19)

Tarikh

07.05.2012 (Isnin)

Kelas

4MPV

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (kemapanan alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kemapanan alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Kerjasama

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan pengurusan tanah dengan bertanggungjawab dan peranan Jabatan Alam Sekitar (JAS). Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar dapat menjawab semua latihan yang dibuat dengan baik di samping mendapat tunjuk ajar dari guru


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 19)

Tarikh

07.05.2012 (Isnin)

Kelas

5S4

Masa

12.05-12.40 tghri

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (kemapanan alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kemapanan alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Kerjasama

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan pengurusan tanah dengan bertanggungjawab dan peranan Jabatan Alam Sekitar (JAS). Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar dilihat mampu memahami dan menguasai topik yang dipelajari mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 19)

Tarikh

08.05.2012 (Selasa)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (kemapanan alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kemapanan alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Berdikari

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan pengurusan tanah dengan bertanggungjawab dan peranan Jabatan Alam Sekitar (JAS). Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar dilihat mampu memahami dan menguasai topik dan kaedah menjawab soalan peperiksaan dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 19)

Tarikh

08.05.2012 (Selasa)

Kelas

5K5

Masa

10.20-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (kemapanan alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kemapanan alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Kerajinan, kerjasama

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan pengurusan tanah dengan bertanggungjawab dan peranan Jabatan Alam Sekitar (JAS). Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar melaksanakan tugasan / latihan dengan baik dan memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 19)

Tarikh

08.05.2012 (Selasa)

Kelas

4S3

Masa

12.05-12.40 tghri

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (kemapanan alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai kemapanan alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Berdikari

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan pengurusan tanah dengan bertanggungjawab dan peranan Jabatan Alam Sekitar (JAS). Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar tekun menyalin nota dan keadaan kelas adalah terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 19)

Tarikh

09.05.2012 (Rabu)

Kelas

4MPV

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (peka terhadap isu-isu alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai peka terhadap isu alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kemapanan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan / peranan Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan masyarakat dalam usaha mengurangkan pencemaran alam sekitar serta pendedahan tentang 'masyarakat lestari'. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya semasa sesi P&P berlangsung serta keadaan kelas adalah terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 19)

Tarikh

09.05.2012 (Rabu)

Kelas

5S4

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (peka terhadap isu-isu alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai peka terhadap isu alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kemapanan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Tumpuan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan / peranan Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan masyarakat dalam usaha mengurangkan pencemaran alam sekitar serta pendedahan tentang 'masyarakat lestari'. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya semasa guru memberi penerangan tentang tajuk yang dipelajari mereka pada hari ini


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 19)

Tarikh

10.05.2012 (Khamis)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (peka terhadap isu-isu alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai peka terhadap isu alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kemapanan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Tumpuan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan / peranan Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan masyarakat dalam usaha mengurangkan pencemaran alam sekitar serta pendedahan tentang 'masyarakat lestari'. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya semasa guru memberi penerangan. Namun, terdapat segelintir pelajar yang bising dan tindakan telah diambil oleh guru dengan memberi amaran pada mereka agar tidak mengulangi kesalahan yang sama


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 19)

Tarikh

10.05.2012 (Khamis)

Kelas

4K9

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (peka terhadap isu-isu alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai peka terhadap isu alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kemapanan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Keyakinan diri

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan / peranan Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan masyarakat dalam usaha mengurangkan pencemaran alam sekitar serta pendedahan tentang 'masyarakat lestari'. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya semasa guru memberi penerangan di hadapan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 19)

Tarikh

11.05.2012 (Jumaat)

Kelas

5K5

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (peka terhadap isu-isu alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai peka terhadap isu alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kemapanan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Keyakinan diri

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan / peranan Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan masyarakat dalam usaha mengurangkan pencemaran alam sekitar serta pendedahan tentang 'masyarakat lestari'. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar melaksanakan setiap arahan guru dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 19)

Tarikh

11.05.2012 (Jumaat)

Kelas

4K9

Masa

9.40-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (peka terhadap isu-isu alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai peka terhadap isu alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai kemapanan alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan / peranan Pertubuhan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan masyarakat dalam usaha mengurangkan pencemaran alam sekitar serta pendedahan tentang 'masyarakat lestari'. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan guru meminta mereka mengulangkaji pelajaran bagi persediaan menghadapi peperiksaan yang akan bermula pada minggu hadapan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 & T5 (MINGGU 20 & 21)

  • Tarikh : 14.05.2012 hingga 25.05.2012 (2 minggu)
  • Peperiksaan Pertengahan Tahun

    RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

    T4 & T5 (MINGGU 22 & 23)

  • Tarikh : 26.05.2012 hingga 10.06.2012 (2 minggu)
  • Tiada P&P : Cuti Pertengahan Tahun


     


     


     


 


 


 

Friday, May 4, 2012

RPH (minggu 18)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 18)

Tarikh

30.04.2012 (Isnin)

Kelas

4K9

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (menyayangi dan menghargai alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai tanggungjawab terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Tumpuan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan hutan, faktor dan langkah-langkah mengatasi pencemaran alam sekitar. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar berjaya mendapatkan maklumat yang dikehendaki oleh guru tentang tajuk yang dipelajari pada hari ini berdasarkan buku teks


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 18)

Tarikh

30.04.2012 (Isnin)

Kelas

4MPV

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (menyayangi dan menghargai alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai tanggungjawab terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Kerjasama

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan hutan, faktor dan langkah-langkah mengatasi pencemaran alam sekitar. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar memahami tajuk yang dipelajari mereka pada hari ini


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 18)

Tarikh

30.04.2012 (Isnin)

Kelas

5S4

Masa

12.05-12.40tghri

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (menyayangi dan menghargai alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai tanggungjawab terhadap keluarga yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan hutan, faktor dan langkah-langkah mengatasi pencemaran alam sekitar. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar mengingati maksud nilai yang telah dipelajari mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 & T5 (MINGGU 18)

  • Tarikh : 01.05.2012 (Selasa)
  • Tiada P&P: Cuti Hari Pekerja

    RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

    T4 (MINGGU 18)

Tarikh

02.05.2012 (Rabu)

Kelas

4MPV

Masa

8.15-9.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (keharmonian antara manusia dengan alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan program kitar semula / 3R (Reduce, Reuse & Recycle) serta langkah-langkah mengelakkan kemusnahan alam sekitar atau bencana alam. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar dilihat memahami tujuan sebenar kempen kitar semula yang diadakan oleh pihak kerajaan bagi membantu mengatasi serta mengurangkan pencemaran alam sekitar


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 18)

Tarikh

02.05.2012 (Rabu)

Kelas

5S4

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (keharmonian antara manusia dengan alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan program kitar semula / 3R (Reduce, Reuse & Recycle) serta langkah-langkah mengelakkan kemusnahan alam sekitar atau bencana alam. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar walaupun terdapat segelintir pelajar yang membuat bising tetapi masih dapat dikawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 18)

Tarikh

03.05.2012 (Khamis)

Kelas

5K2

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (keharmonian antara manusia dengan alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan program kitar semula / 3R (Reduce, Reuse & Recycle) serta langkah-langkah mengelakkan kemusnahan alam sekitar atau bencana alam. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar dilihat dapat menjawab soalan latihan dengan baik serta memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 18)

Tarikh

03.05.2012 (Khamis)

Kelas

4K9

Masa

9.45-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (keharmonian antara manusia dengan alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Hormat-menghormati, tekun

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan program kitar semula / 3R (Reduce, Reuse & Recycle) serta langkah-langkah mengelakkan kemusnahan alam sekitar atau bencana alam. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar tekun menyalin nota / maklumat penting yang dicatat di papan hitam


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T4 (MINGGU 18)

Tarikh

04.05.2012 (Jumaat)

Kelas

4S3

Masa

7.05-8.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (keharmonian antara manusia dengan alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Berdikari, kerajinan

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan program kitar semula / 3R (Reduce, Reuse & Recycle) serta langkah-langkah mengelakkan kemusnahan alam sekitar atau bencana alam. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya ketika guru mengajar


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T5 (MINGGU 18)

Tarikh

04.05.2012 (Jumaat)

Kelas

5K5

Masa

9.40-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Alam Sekitar (keharmonian antara manusia dengan alam sekitar)

Tujuan

Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar

Hasil Pembelajaran

Menyatakan maksud nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari)

Penerapan Nilai

Berdikari, tanggungjawab

Aktiviti

Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan kepentingan program kitar semula / 3R (Reduce, Reuse & Recycle) serta langkah-langkah mengelakkan kemusnahan alam sekitar atau bencana alam. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan keadaan kelas adalah terkawal