RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 17)
Tarikh | 23.04.2012 (Isnin) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (tanggungjawab terhadap keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai tanggungjawab terhadap keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan ciri-ciri tanggungjawab terhadap keluarga. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan kebanyakan pelajar memahami tajuk berkaitan kekeluargaan yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 17)
Tarikh | 23.04.2012 (Isnin) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (tanggungjawab terhadap keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai tanggungjawab terhadap keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan ciri-ciri tanggungjawab terhadap keluarga. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan mereka telah menyiapkan kerja rumah yang diberi oleh guru minggu lepas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 17)
Tarikh | 23.04.2012 (Isnin) |
Kelas | 5S4 |
Masa | 12.05-12.40tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (tanggungjawab terhadap keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai tanggungjawab terhadap keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Hormat-menghormati |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan ciri-ciri tanggungjawab terhadap keluarga. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar kerana pelajar memberi tumpuan sepenuhnya ketika sesi pembelajaran berlangsung |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 17)
Tarikh | 24.04.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (tanggungjawab terhadap keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai tanggungjawab terhadap keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Keyakinan diri |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan ciri-ciri tanggungjawab terhadap keluarga. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan mereka aktif bertanya sekiranya tidak faham serta tindakan telah diambil oleh guru dengan memberi penjelasan yang lebih terperinci disertai dengan contoh-contoh yang mudah difahami |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 17)
Tarikh | 24.04.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 10.20-11.30pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (tanggungjawab terhadap keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai tanggungjawab terhadap keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan ciri-ciri tanggungjawab terhadap keluarga. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan mereka dilihat memahami tajuk dan contoh-contoh yang dinyatakan oleh guru |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 17)
Tarikh | 24.04.2012 (Selasa) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 12.05-12.40tghri |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Kekeluargaan (tanggungjawab terhadap keluarga) |
Tujuan | Melatih pelajar menjelaskan pendapat tentang sesuatu perkara / nilai yang dibincangkan dalam kelas |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang kepentingan / ciri-ciri nilai tanggungjawab terhadap keluarga |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga yang telah dipelajari minggu lepas (hafalan setiap nilai yang telah dipelajari) |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat latihan / perbincangan aktiviti 'fikir dan jawab' berpandukan buku teks, pelajar juga didedahkan dengan ciri-ciri tanggungjawab terhadap keluarga. Guru menentukan jawapan perbincangan / isi yang relevan |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar juga telah menyiapkan latihan 'Fikir dan Jawab' yang diberikan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 17)
Tarikh | 25.04.2012 (Rabu) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 8.15-9.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru |
BBM | Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan mereka memberi tumpuan sepenuhnya ketika guru mengajar dan keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 17)
Tarikh | 25.04.2012 (Rabu) |
Kelas | 5S4 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas |
BBM | Buku teks, lembaran kerja, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota dan latihan serta pada masa yang sama mereka turut berbincang dan cuba memahami pengajaran dan nilai-nilai murni yang dipelajari pada hari ini |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 17)
Tarikh | 26.04.2012 (Khamis) |
Kelas | 5K2 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (menjawab soalan latihan Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat latihan berbentuk struktur / esei berdasarkan soalan-soalan peperiksaan dan latihan yang dilaksanakan dalam kelas |
BBM | Buku teks, lembaran kerja, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat yang bernas tentang setiap kepentingan nilai yang dipelajari serta pendedahan tentang isu-isu semasa yang berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang berdasarkan soalan-soalan latihan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Menyatakan maksud setiap nilai yang dipelajari dengan tepat disertai dengan kata kunci yang penting |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar membuat / menjawab soalan yang diberikan di papan hitam dan buku latihan serta pada masa yang sama guru menentukan jawapan yang relevan mengikut teknik / cara menjawab soalan yang betul |
Refleksi | P&P berjalan lancar |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 17)
Tarikh | 26.04.2012 (Khamis) |
Kelas | 4K9 |
Masa | 9.45-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru |
BBM | Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi |
Refleksi | P&P berjalan lancar |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T4 (MINGGU 17)
Tarikh | 27.04.2012 (Jumaat) |
Kelas | 4S3 |
Masa | 7.05-8.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru |
BBM | Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi |
Refleksi | P&P berjalan lancar |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T5 (MINGGU 17)
Tarikh | 27.04.2012 (Jumaat) |
Kelas | 5K5 |
Masa | 9.40-10.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (meneruskan tugasan kerja kursus / folio Pendidikan Moral) |
Tujuan | Memastikan pelajar membuat dan menyiapkan tugasan kerja kursus tersebut seperti yang diminta oleh guru |
BBM | Buku teks, folio kerja kursus, kertas warna, keratan akhbar |
Objektif P&P | Menyenaraikan faktor, kesan dan langkah mengatasi beberapa masalah / isu berdasarkan tajuk yang diberi dan amalan nilai-nilai murni yang perlu diamalkan |
Hasil Pembelajaran | Mengupas setiap nilai dalam sesuatu isu yang diketengahkan berdasarkan tajuk yang diberi dalam kerja kursus tersebut |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Guru meminta pelajar menyambung membuat tugasan kerja kursus mereka dan pada masa yang sama memberi panduan dan tunjuk ajar kepada pelajar bagi memastikan tugasan yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak soalan yang diberi |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar melaksanakan setiap tugasan yang diberikan dengan baik dan memuaskan |