RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 39)
Tarikh | 26.09.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Syarahan – 'mengenal pasti punca budaya membaca bahan bacaan ilmiah yang semakin kurang di kalangan masyarakat'. |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang karangan yang dibincangkan menerusi latihan dan buku teks yang disediakan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan karangan (format syarahan) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat karangan format syarahan berdasarkan petikan / contoh menerusi buku teks dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru. Mereka juga dikehendaki oleh guru memberi jawapan di papan hitam |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar aktif bertanya sekiranya tidak faham dan tindakan telah diambil oleh guru dengan menerangkannya dengan lebih lanjut. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 39)
Tarikh | 26.09.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Syarahan – 'mengenal pasti punca budaya membaca bahan bacaan ilmiah yang semakin kurang di kalangan masyarakat'. |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang karangan yang dibincangkan menerusi latihan dan buku teks yang disediakan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan karangan (format syarahan) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat karangan format syarahan berdasarkan petikan / contoh menerusi buku teks dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru. Mereka juga dikehendaki oleh guru memberi jawapan di papan hitam |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar dilihat mampu menghasilkan idea-idea yang bernas bagi menyiapkan tugasan yang diberikan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 39)
Tarikh | 27.09.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – karangan |
Tajuk | Syarahan – 'mengenal pasti punca budaya membaca bahan bacaan ilmiah yang semakin kurang di kalangan masyarakat'. |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang karangan yang dibincangkan menerusi latihan dan buku teks yang disediakan |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh dan latihan karangan (format syarahan) |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Berdikari |
Aktiviti | Pelajar dikehendaki membuat karangan format syarahan berdasarkan petikan / contoh menerusi buku teks dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru. Mereka juga dikehendaki oleh guru memberi jawapan di papan hitam |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar dan pelajar dilihat berusaha sedaya upaya menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 39)
Tarikh | 27.09.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (ulangkaji pelajaran) |
Tajuk |
|
Tujuan | Membincangkan setiap tajuk yang telah dipelajari sebelum ini |
BBM | Buku latihan, kertas soalan |
Objektif P&P | Membuat ulangkaji seterusnya perbincangan dan pembetulan agar pelajar menyedari dan tidak melakukan kesilapan yang berulang dalam menjawab contoh-contoh soalan peperiksaan |
Hasil Pembelajaran | Menyedari dan sentiasa peka kepada kehendak soalan yang dikemukakan |
Penerapan Nilai | Kerajinan |
Aktiviti | Pelajar mengulangkaji, menyemak, berbincang dan membuat pembetulan untuk setiap tajuk yang telah dipelajari serta pada masa yang sama dibimbing oleh guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar mengulangkaji pelajaran mereka dengan baik serta keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 39)
Tarikh | 28.09.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; Syair Kemangkatan Sultan Sulaiman) – sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahannya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar telah membawa buku KOMSAS berkenaan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 39)
Tarikh | 28.09.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa (bidalan) |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan bidalan yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan / bidalan yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berupaya menjawab semua maksud untuk setiap peribahasa yang dipelajari. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 39)
Tarikh | 29.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa (bidalan) |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan bidalan yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan / bidalan yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar telah menyiapkan tugasan setelah diberi amaran oleh guru. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 39)
Tarikh | 29.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan dan Kajian Teks Puisi Tradisional (contoh; Syair Kemangkatan Sultan Sulaiman) – sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Puisi Tradisional |
BBM | Buku KOMSAS |
Objektif P&P | Menyatakan kepelbagaian genre Sastera khususnya Puisi Tradisional dan unsur-unsur keindahannya |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab, usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan. |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan keseluruhan pelajar telah membawa buku KOMSAS berkenaan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 39)
Tarikh | 29.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 1C |
Masa | 5.10-6.20 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa (bidalan) |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan bidalan yang betul |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap perkataan / bidalan yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima. Perbincangan jawapan latihan juga diadakan bagi memastikan tugasan yang diberikan disiapkan oleh pelajar |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar banyak bertanya sekiranya tidak faham, mereka juga merujuk buku peribahasa dalam usaha mencari maksud / jawapan untuk setiap tajuk / peribahasa yang dipelajari. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 39)
Tarikh | 30.09.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral (bacaan) |
Tajuk |
|
Tujuan | Menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar |
BBM | Bahan bacaan di perpustakaan |
Objektif P&P | Menggalakkan pelajar supaya minat membaca |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca |
Penerapan Nilai | Kerjasama, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing |
Refleksi
| P&P berjalan lancar dan mereka juga dilihat mengulangkaji pelajaran masing-masing memandangkan minggu depan peperiksaan PMR bermula. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 39)
Tarikh | 30.09.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan antologi (Gema Sepi Gadis Genius) – 'Syair Perang Saudara di Pahang'. – sambungan P&P minggu lepas |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang kupasan tema, persoalan, gaya bahasa dan bentuk berdasarkan antologi KOMSAS tersebut |
BBM | Buku KOMSAS – antologi Gema Sepi Gadis Genius, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat melalui perbincangan secara bersama berkenaan dengan kupasan dalam novel KOMSAS tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang kupasan antologi KOMSAS berkenaan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar telah membawa buku KOMSAS setelah ditegur dan diberi amaran oleh guru pada minggu lepas. |