Friday, April 29, 2011

RPH (minggu 17)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU & PENDIDIKAN MORAL

T1 & T3 (MINGGU 17)

  • Tiada P&P (Cuti peristiwa = Isnin, 25/04/2011)


     

    RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

    T2 (MINGGU 17)

Tarikh

26.04.2011 (Selasa)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – karangan

Tajuk

Karangan- karangan berbentuk cereka (sambungan P&P minggu lepas)

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis karangan yang baik

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam karangan tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Pelajar sama-sama berbincang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan mereka telah menyiapkan kerja rumah yang diberi oleh guru


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 17)

Tarikh

26.04.2011 (Selasa)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar kerana pelajar telah menyiapkan tugasan tersebut


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 17)

Tarikh

27.04.2011 (Rabu)

Kelas

1F

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Ayat Cakap Ajuk, Ayat Cakap Pindah dan Kata Ganda Penuh

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan Ayat Cakap Ajuk, Ayat Cakap Pindah dan Kata Ganda Penuh yang betul

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap Ayat Cakap Ajuk, Ayat Cakap Pindah dan Kata Ganda Penuh

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Kerajinan, menghormati guru

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana mereka memberi tumpuan sepenuhnya ketika sesi

pembelajaran berlangsung


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 17)

Tarikh

27.04.2011 (Rabu)

Kelas

1C

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Ayat Cakap Ajuk, Ayat Cakap Pindah dan Kata Ganda Penuh

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan Ayat Cakap Ajuk, Ayat Cakap Pindah dan Kata Ganda Penuh yang betul

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap Ayat Cakap Ajuk, Ayat Cakap Pindah dan Kata Ganda Penuh

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Kerajinan, menghormati guru

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar dan mereka aktif bertanya sekiranya tidak faham serta

tindakan telah diambil oleh guru dengan memberi penjelasan yang lebih

terperinci disertai dengan contoh ayat yang mudah difahami


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 17)

Tarikh

27.04.2011 (Rabu)

Kelas

3D

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Menghormati guru, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar dan mereka dilihat amat memahami tajuk yang dibentangkan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 17)

Tarikh

28.04.2011 (Khamis)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Ayat Cakap Ajuk, Ayat Cakap Pindah dan Kata Ganda Penuh

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan Ayat Cakap Ajuk, Ayat Cakap Pindah dan Kata Ganda Penuh yang betul

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap Ayat Cakap Ajuk, Ayat Cakap Pindah dan Kata Ganda Penuh

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Kerajinan, menghormati guru

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar dan mereka juga telah menyiapkan latihan yang telah

diberi oleh guru minggu lepas


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 17)

Tarikh

28.04.2011 (Khamis)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks – cerpen Trauma Embah – tema, persoalan, watak, nilai dan pengajaran)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Cerpen

BBM

Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Cerpen

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Menghormati guru, kerajinan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.

Refleksi

P&P berjalan lancar, pelajar tekun menyalin nota serta pada masa yang sama mereka turut berbincang dan cuba memahami pengajaran dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam cerpen tersebut


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 17)

Tarikh

28.04.2011 (Khamis)

Kelas

1C

Masa

5.10-6.20 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks - cerpen Trauma Embah – tema, persoalan, watak, nilai dan pengajaran)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Cerpen

BBM

Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Cerpen

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam cerpen berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berusaha mempelajari dan memahami pengajaran yang terdapat dalam cerpen tersebut dengan memberi contoh-contoh yang bersesuaian


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 17)

Tarikh

29.04.2011 (Jumaat)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Tujuan

Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang isu-isu semasa berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Melatih dan mendedahkan pelajar akan contoh-contoh soalan berbentuk struktur dan esei

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan dan contoh-contoh jawapan menerusi nilai-nilai murni yang telah dipelajari

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Pelajar dikehendaki menjawab soalan-soalan yang diberi dan pada masa yang sama mereka dibimbing oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar tetapi terdapat segelintir pelajar yang tidak membuat latihan yang diberikan dan tindakan telah diambil oleh guru dengan memberi amaran serta memastikan mereka menyiapkan tugasan tersebut


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 17)

Tarikh

29.04.2011 (Jumaat)

Kelas

2G

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan antologi (cerpen-Gema Sepi Gadis Genius) sambungan P&P minggu lepas – persoalan, watak dan perwatakan, latar, nilai dan pengajaran

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang kupasan cerpen 'Gema Sepi Gadis Genius' berdasarkan antologi KOMSAS tersebut

BBM

Buku KOMSAS – antologi Gema Sepi Gadis Genius, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat melalui perbincangan secara bersama berkenaan dengan kupasan cerpen tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Keyakinan, menghormati guru

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang kupasan antologi KOMSAS berkenaan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota serta keadaan kelas yang terkawal

Thursday, April 21, 2011

RPH (minggu 16)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 16)

Tarikh

18.04.2011 (Isnin)

Kelas

1C

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – karangan

Tajuk

Karangan- Surat Kiriman Rasmi

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar tentang format Surat Kiriman Rasmi yang baik

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam Surat Kiriman Rasmi tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, tanggungjawab

Aktiviti

Pelajar berbincang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar mematuhi setiap arahan guru


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 16)

Tarikh

18.04.2011 (Isnin)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – karangan

Tajuk

Karangan- Surat Kiriman Rasmi

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar tentang format Surat Kiriman Rasmi yang baik

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam Surat Kiriman Rasmi tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Pelajar berbincang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana pelajar aktif memberikan idea-idea dalam usaha menghasilkan Surat Kiriman Rasmi yang baik dan mereka mematuhi setiap arahan guru


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 16)

Tarikh

18.04.2011 (Isnin)

Kelas

3D

Masa

4.35-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

Tujuan

Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang nilai-nilai murni yang dipelajari

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan setiap perincian isi-isi penting yang diperlukan berdasarkan soalan berbentuk esei dengan menggunakan kata kunci yang mudah dan senang difahami oleh para pelajar

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam tentang setiap perbezaan nilai-nilai murni yang dipelajari

Penerapan Nilai

Kerajinan

Aktiviti

Pelajar dikehendaki menyenaraikan dan menyemak kembali jawapan yang telah dibuat oleh mereka minggu lepas dan pada masa yang sama guru mengenalpasti kelemahan serta memperbaikinya dari semasa ke semasa

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar telah berjaya menyiapkan kerja rumah yang diberikan minggu lepas


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 16)

Tarikh

19.04.2011 (Selasa)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – karangan

Tajuk

Karangan- karangan berbentuk cereka

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis karangan yang baik

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting yang perlu dimasukkan dalam karangan tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Tanggungjawab

Aktiviti

Pelajar sama-sama berbincang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar dan mereka dilihat berusaha menyiapkan karangan tersebut dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 16)

Tarikh

19.04.2011 (Selasa)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar kerana pelajar telah menyiapkan tugasan tersebut dengan baik dan memuaskan. Keadaan kelas juga adalah terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 16)

Tarikh

20.04.2011 (Rabu)

Kelas

1F

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Program Nilam)

Tajuk

  • Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan

Tujuan

Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar

BBM

Buku latihan, borang 'Program Nilam'

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya minat membaca

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca

Penerapan Nilai

Kerajinan, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar amat berminat dengan bahan bacaan yang diperoleh dari perpustakaan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 16)

Tarikh

20.04.2011 (Rabu)

Kelas

1C

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Program Nilam)

Tajuk

  • Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan

Tujuan

Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar

BBM

Buku latihan, borang 'Program Nilam'

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya minat membaca

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca

Penerapan Nilai

Kerajinan, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan

Refleksi

P&P berjalan lancar namun terdapat segelintir pelajar yang membuat bising ketika berada di perpustakaan dan tindakan telah diambil oleh guru dengan memberi amaran kepada mereka


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 16)

Tarikh

20.04.2011 (Rabu)

Kelas

3D

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Menghormati guru, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar dan mereka dilihat amat memahami tajuk yang dibentangkan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 16)

Tarikh

21.04.2011 (Khamis)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (Program Nilam)

Tajuk

  • Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan

Tujuan

Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar

BBM

Buku latihan, borang 'Program Nilam'

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya minat membaca

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca

Penerapan Nilai

Kerajinan, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan kebanyakan pelajar dapat memanfaatkan masa yang diberi dengan membaca bahan bacaan yang terdapat di perpustakaan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 16)

Tarikh

21.04.2011 (Khamis)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks - drama 'Surat untuk Ina' (sambungan P&P minggu lepas - latar masyarakat, gaya bahasa, nilai dan pengajaran)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Drama

BBM

Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Drama

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, keberanian

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam drama berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.

Refleksi

P&P berjalan lancar, pelajar tekun menyalin nota serta pada masa yang sama mereka turut berbincang dan cuba memberi idea-idea yang bernas terhadap kupasan drama yang dipelajari


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 16)

Tarikh

21.04.2011 (Khamis)

Kelas

1C

Masa

5.10-6.20 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan dan Kajian Teks - drama 'Surat untuk Ina' (sambungan P&P minggu lepas - latar masyarakat, gaya bahasa, nilai dan pengajaran)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang pengenalan kepada Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu khususnya Drama

BBM

Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan genre-genre Sastera khususnya Drama

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, keberanian

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam drama berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar dilihat berusaha mempelajari dan memahami jenis-jenis gaya bahasa yang terdapat dalam drama tersebut


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL & BAHASA MELAYU

T2 & T3 (MINGGU 16)

  • Tiada P&P (Cuti good friday = Jumaat, 22/04/2011)