RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 12)
Tarikh | 21.03.2011 (Isnin) |
Kelas | 1C |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Surat Kiriman Tidak Rasmi |
Tajuk | Surat Kiriman Tidak Rasmi -'Anda sahabat kepada Kevin. Tulis sepucuk surat kepada Kevin dan ceritakan keistimewaan yang terdapat di kawasan yang paling hampir dengan tempat tinggal anda. |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis Surat Kiriman Tidak Rasmi yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka yang perlu dimasukkan dalam surat kiriman tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Usaha, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting surat tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap contoh Surat Kiriman Tidak Rasmi yang ditunjukkan dalam buku teks. Mereka juga mematuhi setiap arahan yang diberi bagi mencari maklumat penting dalam usaha menghasilkan Surat Kiriman Tidak Rasmi yang baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 12)
Tarikh | 21.03.2011 (Isnin) |
Kelas | 1F |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – Surat Kiriman Tidak Rasmi |
Tajuk | Surat Kiriman Tidak Rasmi -'Anda sahabat kepada Kevin. Tulis sepucuk surat kepada Kevin dan ceritakan keistimewaan yang terdapat di kawasan yang paling hampir dengan tempat tinggal anda. |
Tujuan | Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis Surat Kiriman Tidak Rasmi yang betul |
BBM | Buku latihan, buku teks |
Objektif P&P | Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka yang perlu dimasukkan dalam surat kiriman tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Usaha, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting surat tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar. Mereka juga mematuhi setiap arahan yang diberi bagi mencari maklumat penting dalam usaha menghasilkan Surat Kiriman Tidak Rasmi yang baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 12)
Tarikh | 21.03.2011 (Isnin) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.35-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri |
Tujuan | Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang situasi-situasi dan cara penyelesaiannya berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari |
BBM | Buku latihan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Menyatakan contoh tentang nilai-nilai murni yang perlu ada pada diri seseorang melalui situasi-situasi berpandukan soalan yang diberikan |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam dengan pendedahan kepada contoh-contoh situasi yang ditunjukkan serta dikaitkan dengan kehidupan seharian |
Penerapan Nilai | Tumpuan, menghormati guru |
Aktiviti | Pelajar menulis dan berbincang jawapan berdasarkan soalan-soalan yang diberikan dengan panduan dan bimbingan daripada guru |
Refleksi | P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya pada penerangan dan aktiviti perbincangan bersama dalam kelas |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 12)
Tarikh | 22.03.2011 (Selasa) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu – perbincangan / pembetulan jawapan peperiksaan bulanan (kertas 1) |
Tajuk | Tatabahasa, KOMSAS dan pemahaman |
Tujuan | Perbincangan bersama jawapan ujian bulanan dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan yang betul |
BBM | Buku latihan, kertas peperiksaan bulanan, lembaran kerja |
Objektif P&P | Mengadakan sesi perbincangan jawapan ujian bulanan / menyatakan dan memberi garis panduan tentang isi-isi penting serta rangka yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan yang dipelajari |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Usaha, menghormati, kerajinan |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar |
Refleksi | P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar amat berminat untuk mengetahui jawapan dan markah ujian bulanan malah, mereka turut memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja yang diedarkan oleh guru. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 12)
Tarikh | 22.03.2011 (Selasa) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar dan mereka dilihat memahami tajuk yang dibentangkan kumpulan masing-masing |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 12)
Tarikh | 23.03.2011 (Rabu) |
Kelas | 1F |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tumpuan, kerajinan, usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari malah, setiap ayat yang dihasilkan oleh pelajar juga adalah memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T1 (MINGGU 12)
Tarikh | 23.03.2011 (Rabu) |
Kelas | 1C |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tumpuan, kerajinan, usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang lemah tatabahasa dan tindakan susulan telah dilaksanakan oleh guru dengan memberi bimbingan dan contoh yang mudah bagi memastikan pelajar benar-benar memahami tajuk tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 12)
Tarikh | 23.03.2011 (Rabu) |
Kelas | 3D |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar dan mereka dilihat memberi tumpuan sepenuhnya semasa sesi pembentangan dijalankan yang mana keadaan kelas adalah terkawal |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 12)
Tarikh | 24.03.2011 (Khamis) |
Kelas | 2G |
Masa | 12.50-2.00 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu - Tatabahasa |
Tajuk | Imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata |
Tujuan | Melatih pelajar membina ayat menggunakan imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata |
BBM | Buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan perbezaan antara setiap imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata yang betul |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat |
Penerapan Nilai | Tumpuan, kerajinan, usaha |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima |
Refleksi | P&P berjalan lancar namun masih terdapat pelajar yang lemah dalam tatabahasa dan perlu mendapat bimbingan dan latihan yang lebih efektif bagi memastikan mereka benar-benar memahami tajuk tersebut |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
TING. 1F (MINGGU 12)
- Tiada P&P (Ujian Bulanan bagi mata pelajaran Bahasa Melayu -24/03/2011 Khamis)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
TING. 1C (MINGGU 12)
- Tiada P&P (Ujian Bulanan bagi mata pelajaran Bahasa Melayu -24/03/2011 Khamis)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
T3 (MINGGU 12)
Tarikh | 25.03.2011 (Jumaat) |
Kelas | 3E |
Masa | 2.00-3.10 ptg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | (Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian |
Tujuan | Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan |
BBM | Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya |
Objektif P&P | Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi |
Hasil Pembelajaran | Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing |
Penerapan Nilai | Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan |
Aktiviti | Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar |
Refleksi | P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar malah persiapan mereka dalam menghasilkan pembentangan kumpulan yang baik adalah amat memuaskan |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
T2 (MINGGU 12)
Tarikh | 25.03.2011 (Jumaat) |
Kelas | 2G |
Masa | 4.00-5.10 ptg |
Subjek | Bahasa Melayu (KOMSAS) |
Tajuk | Kupasan novel Di Sebalik Wajah – (sambungan P&P minggu lepas) |
Tujuan | Mendedahkan pelajar tentang kupasan tema dan persoalan berdasarkan novel KOMSAS tersebut |
BBM | Buku KOMSAS - Di Sebalik Wajah, buku latihan |
Objektif P&P | Menyatakan pendapat melalui perbincangan secara bersama berkenaan dengan kupasan tema dan persoalan novel KOMSAS tersebut |
Hasil Pembelajaran | Menaakul perkara yang tersurat & tersirat |
Penerapan Nilai | Kerajinan, tanggungjawab |
Aktiviti | Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang kupasan novel KOMSAS berkenaan |
Refleksi | P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota yang diberikan oleh guru serta keadaan kelas yang agak terkawal |