Friday, March 25, 2011

RPH (minggu 12)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 12)

Tarikh

21.03.2011 (Isnin)

Kelas

1C

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – Surat Kiriman Tidak Rasmi

Tajuk

Surat Kiriman Tidak Rasmi -'Anda sahabat kepada Kevin. Tulis sepucuk surat kepada Kevin dan ceritakan keistimewaan yang terdapat di kawasan yang paling hampir dengan tempat tinggal anda.

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis Surat Kiriman Tidak Rasmi yang betul

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka yang perlu dimasukkan dalam surat kiriman tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, kerajinan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting surat tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya terhadap contoh Surat Kiriman Tidak Rasmi yang ditunjukkan dalam buku teks. Mereka juga mematuhi setiap arahan yang diberi bagi mencari maklumat penting dalam usaha menghasilkan Surat Kiriman Tidak Rasmi yang baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 12)

Tarikh

21.03.2011 (Isnin)

Kelas

1F

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – Surat Kiriman Tidak Rasmi

Tajuk

Surat Kiriman Tidak Rasmi -'Anda sahabat kepada Kevin. Tulis sepucuk surat kepada Kevin dan ceritakan keistimewaan yang terdapat di kawasan yang paling hampir dengan tempat tinggal anda.

Tujuan

Melatih dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis Surat Kiriman Tidak Rasmi yang betul

BBM

Buku latihan, buku teks

Objektif P&P

Menyatakan dan mengadakan sesi perbincangan bersama tentang isi-isi penting / rangka yang perlu dimasukkan dalam surat kiriman tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, kerajinan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting surat tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar. Mereka juga mematuhi setiap arahan yang diberi bagi mencari maklumat penting dalam usaha menghasilkan Surat Kiriman Tidak Rasmi yang baik.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 12)

Tarikh

21.03.2011 (Isnin)

Kelas

3D

Masa

4.35-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

Tujuan

Memberi pendedahan dan latihan kepada pelajar tentang situasi-situasi dan cara penyelesaiannya berdasarkan nilai-nilai murni yang dipelajari

BBM

Buku latihan, lembaran kerja

Objektif P&P

Menyatakan contoh tentang nilai-nilai murni yang perlu ada pada diri seseorang melalui situasi-situasi berpandukan soalan yang diberikan

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam dengan pendedahan kepada contoh-contoh situasi yang ditunjukkan serta dikaitkan dengan kehidupan seharian

Penerapan Nilai

Tumpuan, menghormati guru

Aktiviti

Pelajar menulis dan berbincang jawapan berdasarkan soalan-soalan yang diberikan dengan panduan dan bimbingan daripada guru

Refleksi

P&P berjalan lancar kerana keseluruhan pelajar memberi tumpuan sepenuhnya pada penerangan dan aktiviti perbincangan bersama dalam kelas


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 12)

Tarikh

22.03.2011 (Selasa)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu – perbincangan / pembetulan jawapan peperiksaan bulanan (kertas 1)

Tajuk

Tatabahasa, KOMSAS dan pemahaman

Tujuan

Perbincangan bersama jawapan ujian bulanan dan memberi pendedahan kepada pelajar kaedah menulis ringkasan karangan yang betul

BBM

Buku latihan, kertas peperiksaan bulanan, lembaran kerja

Objektif P&P

Mengadakan sesi perbincangan jawapan ujian bulanan / menyatakan dan memberi garis panduan tentang isi-isi penting serta rangka yang perlu dimasukkan dalam ringkasan karangan yang dipelajari

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Usaha, menghormati, kerajinan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan pada masa yang sama berbincang tentang isi-isi penting karangan tersebut. Guru memberi garis panduan yang diperlukan kepada pelajar

Refleksi

P&P berjalan dengan lancar yang mana kebanyakan pelajar amat berminat untuk mengetahui jawapan dan markah ujian bulanan malah, mereka turut memberi tumpuan sepenuhnya terhadap lembaran kerja yang diedarkan oleh guru.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 12)

Tarikh

22.03.2011 (Selasa)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar dan mereka dilihat memahami tajuk yang dibentangkan kumpulan masing-masing


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 12)

Tarikh

23.03.2011 (Rabu)

Kelas

1F

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata yang betul

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Tumpuan, kerajinan, usaha

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memahami setiap perbezaan contoh ayat menerusi tatabahasa yang dipelajari malah, setiap ayat yang dihasilkan oleh pelajar juga adalah memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 12)

Tarikh

23.03.2011 (Rabu)

Kelas

1C

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata yang betul

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Tumpuan, kerajinan, usaha

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar namun masih terdapat segelintir pelajar yang lemah tatabahasa dan tindakan susulan telah dilaksanakan oleh guru dengan memberi bimbingan dan contoh yang mudah bagi memastikan pelajar benar-benar memahami tajuk tersebut


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 12)

Tarikh

23.03.2011 (Rabu)

Kelas

3D

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar dan mereka dilihat memberi tumpuan sepenuhnya semasa sesi pembentangan dijalankan yang mana keadaan kelas adalah terkawal


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 12)

Tarikh

24.03.2011 (Khamis)

Kelas

2G

Masa

12.50-2.00 ptg

Subjek

Bahasa Melayu - Tatabahasa

Tajuk

Imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata

Tujuan

Melatih pelajar membina ayat menggunakan imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan perbezaan antara setiap imbuhan -an, -kan & -i, pinjaman, sisipan -el-, -em-, & -er- dan ayat penyata yang betul

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat

Penerapan Nilai

Tumpuan, kerajinan, usaha

Aktiviti

Pelajar menyalin nota dan berbincang tentang setiap tajuk dalam tatabahasa yang dipelajari serta pada masa yang sama guru menentukan perkataan dan ayat yang boleh diterima

Refleksi

P&P berjalan lancar namun masih terdapat pelajar yang lemah dalam tatabahasa dan perlu mendapat bimbingan dan latihan yang lebih efektif bagi memastikan mereka benar-benar memahami tajuk tersebut


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

TING. 1F (MINGGU 12)

  • Tiada P&P (Ujian Bulanan bagi mata pelajaran Bahasa Melayu -24/03/2011 Khamis)


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

TING. 1C (MINGGU 12)

  • Tiada P&P (Ujian Bulanan bagi mata pelajaran Bahasa Melayu -24/03/2011 Khamis)


     

    RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

    T3 (MINGGU 12)

Tarikh

25.03.2011 (Jumaat)

Kelas

3E

Masa

2.00-3.10 ptg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

(Pembentangan kumpulan) berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru seperti Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (12 nilai), Kekeluargaan, Alam Sekitar, Patriotisme, Hak Asasi Manusia, Demokrasi serta Keamanan dan Keharmonian

Tujuan

Melatih pelajar memahami dengan lebih mendalam tentang nilai / topik yang dibincangkan menerusi pembentangan kumpulan yang telah mula dijalankan

BBM

Kertas mahjung, kad manila, marker pen, keratan akhbar, rencana, majalah dan sebagainya

Objektif P&P

Menyatakan maksud, ciri-ciri, isu-isu semasa yang berkaitan dengan nilai yang dibentangkan dan contoh soalan bersesuaian dengan tajuk yang telah diberi

Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat memahami dan mendalami setiap maksud nilai murni yang dihasilkan menerusi pembentangan yang mereka jalankan berdasarkan tajuk yang telah diberi oleh guru kepada kumpulan masing-masing

Penerapan Nilai

Keberanian, menghormati, tanggungjawab, kerjasama dan keyakinan

Aktiviti

Pelajar didedahkan dengan maksud setiap nilai, isu dan contoh-contoh / ciri-ciri amalan nilai-nilai murni secara ringkas dan selebihnya dibentangkan oleh pelajar mengikut kumpulan . Guru membimbing dan memberi panduan yang bersesuaian kepada pelajar

Refleksi

P&P dan pembentangan kumpulan berjalan lancar malah persiapan mereka dalam menghasilkan pembentangan kumpulan yang baik adalah amat memuaskan


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 12)

Tarikh

25.03.2011 (Jumaat)

Kelas

2G

Masa

4.00-5.10 ptg

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Kupasan novel Di Sebalik Wajah – (sambungan P&P minggu lepas)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang kupasan tema dan persoalan berdasarkan novel KOMSAS tersebut

BBM

Buku KOMSAS - Di Sebalik Wajah, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan pendapat melalui perbincangan secara bersama berkenaan dengan kupasan tema dan persoalan novel KOMSAS tersebut

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Kerajinan, tanggungjawab

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang kupasan novel KOMSAS berkenaan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan pelajar tekun menyalin nota yang diberikan oleh guru serta keadaan kelas yang agak terkawal


 


 


 

Saturday, March 12, 2011

RPH (minggu 10,11)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 10)

Tarikh

07.03.2011 (Isnin)

Kelas

1C

Masa

7.05-8.15 pagi

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Pantun Dua Kerat (Nasihat) dan Pantun Empat Kerat (Agama)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang tema, persoalan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terkandung dalam pantun yang dikaji

BBM

Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan kupasan /kajian teks Sastera khususnya Puisi Tradisional

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Patuh, hormat, kerajinan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.

Refleksi

P&P berjalan lancar dan mereka tekun menyalin nota yang diberikan oleh guru memandangkan minggu ini terdapat ujian bulanan bagi semua tingkatan menengah rendah


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 10)

Tarikh

07.03.2011 (Isnin)

Kelas

1F

Masa

8.15-9.25 pagi

Subjek

Bahasa Melayu (KOMSAS)

Tajuk

Pantun Dua Kerat (Nasihat) dan Pantun Empat Kerat (Agama)

Tujuan

Mendedahkan pelajar tentang tema, persoalan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terkandung dalam pantun yang dikaji

BBM

Buku KOMSAS - Kasut Kelopak Jantung, buku latihan

Objektif P&P

Menyatakan kupasan /kajian teks Sastera khususnya Puisi Tradisional

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat & tersirat

Penerapan Nilai

Patuh, Kerajinan

Aktiviti

Pelajar menyalin nota penting dan berbincang tentang setiap kupasan dalam puisi tradisional berpandukan buku KOMSAS yang disediakan.

Refleksi

P&P berjalan lancar memandangkan minggu ini terdapat ujian bulanan bagi semua tingkatan menengah rendah serta pada masa yang sama mereka tekun menyalin nota bagi persediaan menghadapi peperiksaan Bahasa Melayu yang akan diadakan pada 09/03/2011 (Rabu)


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 10)

  • Tiada P&P (Peperiksaan Percubaan PMR-khusus bagi semua pelajar tingkatan 3 bermula 07/03/2011 hingga 11/03/2011).

    RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

    T2 (MINGGU 10)

Tarikh

08.03.2011 (Selasa)

Kelas

2G

Masa

7.05-8.15 pagi

Subjek

Bahasa Melayu (Program Nilam)

Tajuk

  • Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan

Tujuan

Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar

BBM

Buku latihan, borang 'Program Nilam'

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya minat membaca

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca

Penerapan Nilai

Kerajinan, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar mengulangkaji pelajaran dan perbincangan bersama turut diadakan dalam kelas bagi mempersiapkan mereka sebelum menghadapi peperiksaan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar amat berminat dengan bahan bacaan yang diperoleh dari perpustakaan


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 10)

  • Tiada P&P (Peperiksaan Percubaan PMR-khusus bagi semua pelajar tingkatan 3 bermula 07/03/2011 hingga 11/03/2011).


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 10)

Tarikh

09.03.2011 (Rabu)

Kelas

1C

Masa

8.15-9.25 pagi

Subjek

Bahasa Melayu (ulang kaji pelajaran)

Tajuk

  • Ulang kaji teks KOMSAS dan tatabahasa

Tujuan

Ulang kaji tersebut diadakan bagi persediaan pelajar menghadapi peperiksaan bulanan yang bakal diadakan pada minggu hadapan

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya mengetahui kaedah / cara yang terbaik menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dalam setiap perbincangan (ulang kaji) yang dijalankan

Penerapan Nilai

Tanggungjawab, menghormati

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tambahan yang diberi oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memberi kerjasama yang baik dalam kelas


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 10)

  • Tiada P&P (Peperiksaan Percubaan PMR-khusus bagi semua pelajar tingkatan 3 bermula 07/03/2011 hingga 11/03/2011).


     

    RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

    T1 (MINGGU 10)

Tarikh

09.03.2011 (Rabu)

Kelas

1F

Masa

11.30-12.40 tengah hari

Subjek

Bahasa Melayu (ulang kaji pelajaran)

Tajuk

  • Ulang kaji teks KOMSAS dan tatabahasa

Tujuan

Ulang kaji tersebut diadakan bagi persediaan pelajar menghadapi peperiksaan bulanan yang bakal diadakan pada minggu hadapan

BBM

Buku latihan

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya mengetahui kaedah / cara yang terbaik menjawab soalan-soalan peperiksaan

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dalam setiap perbincangan (ulang kaji) yang dijalankan

Penerapan Nilai

Tanggungjawab, kerajinan

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tambahan yang diberi oleh guru

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar memberi kerjasama yang baik dalam kelas. Malah, mereka juga aktif bertanya sekiranya tidak faham


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 10)

  • Tiada P&P (Ujian Bulanan bagi mata pelajaran Bahasa Melayu -10/03/2011 Khamis)


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 10)

Tarikh

10.03.2011 (Khamis)

Kelas

1F

Masa

8.15-9.25 pagi

Subjek

Bahasa Melayu (Program Nilam)

Tajuk

  • Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan

Tujuan

Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar

BBM

Buku latihan, borang 'Program Nilam'

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya minat membaca

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca

Penerapan Nilai

Kerajinan, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar amat berminat dengan bahan bacaan yang diperoleh dari perpustakaan dan keadaan kelas yang agak memuaskan (terkawal)


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T1 (MINGGU 10)

Tarikh

10.03.2011 (Khamis)

Kelas

1C

Masa

11.30-12.40 tengah hari

Subjek

Bahasa Melayu (Program Nilam)

Tajuk

  • Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan

Tujuan

Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar

BBM

Buku latihan, borang 'Program Nilam'

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya minat membaca

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca

Penerapan Nilai

Kerajinan, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar amat berminat dengan bahan bacaan yang diperoleh dari perpustakaan. Mereka juga dilihat telah memahami dengan baik tujuan' Program Nilam' ini diadakan bagi meningkatkan pengetahuan mereka terhadap bahan bacaan yang dibaca


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL

T3 (MINGGU 10)

  • Tiada P&P (Peperiksaan Percubaan PMR-khusus bagi semua pelajar tingkatan 3 bermula 07/03/2011 hingga 11/03/2011).

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU

T2 (MINGGU 10)

Tarikh

11.03.2011 (Jumaat)

Kelas

2G

Masa

9.05-10.10 pagi

Subjek

Bahasa Melayu (Program Nilam)

Tajuk

  • Pelajar bebas memilih apa sahaja bahan bacaan yang disukai di perpustakaan

Tujuan

Program untuk menggalakkan aktiviti membaca di kalangan pelajar

BBM

Buku latihan, borang 'Program Nilam'

Objektif P&P

Menggalakkan pelajar supaya minat membaca

Hasil Pembelajaran

Menaakul perkara yang tersurat dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca

Penerapan Nilai

Kerajinan, bertanggungjawab

Aktiviti

Pelajar membaca dan menyalin nota tentang bahan bacaan masing-masing serta pada masa yang sama guru mengingatkan pelajar supaya mengisi borang 'Program Nilam' yang disediakan

Refleksi

P&P berjalan lancar dan hampir keseluruhan pelajar amat berminat dengan bahan bacaan yang diperoleh dari perpustakaan.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

(MINGGU 11)

  • Tarikh : 14.03.2011 Hingga 18.03.2011

Tiada P&P: Cuti Persekolahan Penggal Pertama